바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

송민건(부산대학교 문헌정보학과) ; 이수상(부산대학교 문헌정보학과) pp.1-26 https://doi.org/10.16981/kliss.55.1.202403.1
초록보기
초록

본 논문은 아이템 기반으로 작성된 공공도서관의 목록데이터에 대해 중복검증 알고리즘을 적용하여 서지레코드의 통합방안을 도출하고자 하였다. 이를 위하여 부산 지역에서 비교적 최근에 개관한 G도서관을 선정하였다. G도서관의 OPAC 데이터를 웹 크롤링을 통해 수집한 다음, 한국문학(KDC 800) 다권본 도서를 선별하고 KERIS의 중복검증 알고리즘을 적용하였다. 검증 결과를 바탕으로 2차에 걸친 데이터 교정 작업을 진행한 이후, 중복검증률은 95.53%에서 98.27%로 총 2.74% 상승하였다. 데이터 교정 후에도 유사/불일치 판정을 받은 24권은 개정판, 양장본 등 별도의 ISBN을 부여받고 출판된 다른 판본의 자료로 확인되었다. 이를 통해 목록데이터 교정 작업을 통해 중복검증률의 개선이 가능함을 확인하였으며, 공공도서관의 중복된 아이템 레코드들을 구현형 레코드로 전환하기 위한 도구로서 KERIS 중복검증 알고리즘의 활용 가능성을 확인하였다.

Abstract

The purpose of this study is to derive an integration plan for bibliographic records by applying a duplicate verification algorithm to the item-based catalog in public libraries. To this, G Library, which was opened recently in Busan, was selected. After collecting OPAC data from G Library through web crawling, multipart monographs of Korean Literature (KDC 800) were selected and KERIS duplicate verification algorithm was applied. After two rounds of data correction based on the verification results, the duplicate verification rate increased by a total of 2.74% from 95.53% to 98.27%. Even after data correction, 24 books that were judged to be similar or inconsistent were identified as data from other published editions after receiving separate ISBN such as revised versions or hard copies. Through this, it was confirmed that the duplicate verification rate could be improved through catalog data correction work, and the possibility of using the KERIS duplicate verification algorithm as a tool to convert duplicate item-based records from public libraries into manifestation-based records was confirmed.

노영희(건국대학교 문헌정보학과) ; 강봉숙(전북대학교 문헌정보학과) ; 곽승진(충남대학교 문헌정보학과) ; 장인호(대진대학교 문헌정보학과) pp.27-45 https://doi.org/10.16981/kliss.55.1.202403.27
초록보기
초록

충청북도교육청 소속 공공도서관의 장서 소장 및 보존현황, 장서관리의 어려움, 장서 포화에 대한 예측에 대한 조사를 수행하였다. 충청북도교육청 소속 공공도서관은 극심한 장서 포화로 인한 어려움을 겪고 있어 신속한 공동보존자료관의 체계적인 운영 증대 필요성을 절감하고 있었다. 향후 공동보존자료관으로 이관 시 도서 위주 자료 이관이 주를 이룰 것으로 보인다. 단위 도서관에 보존을 위한 시설을 갖추기 어려운 상황으로 희귀서, 특화자료 등 보존가치가 있는 자료는 공동보존자료관으로 이관이 필요하며, 자료보존 관련 정책 및 규정마련이 필요한 상황이며, 특히 공동보존자료관으로 자료 이관 시 단순한 이용률 저하 자료 등에 대한 이관 기준이 필요할 것으로 보인다. 향후 연구에서는 지자체 소속 공공도서관들의 장서 포화 상태도 조사함으로써 충청북도 전체 공공도서관 자료의 공동보존 방안 모색을 논의할 필요가 있을 것이다.

Abstract

We conducted a survey in collaboration with the Chungcheongbuk-do Office of Education to assess the current status of collections in public ibraries affiliated with the Office of Education. The objective of this survey was to identify the current challenges and determine when these libraries are expected to reach a state of collection saturation. Libraries under the jurisdiction of the Chungcheongbuk-do Office of Education are currently facing significant challenges due to severe collection saturation. This underscores the pressing need for the systematic expansion and operation of a collaborative preservation library for a swift response. In the future, it appears that the focus during the transfer process will primarily be on transferring collection-oriented materials. Given the difficulty in providing preservation facilities at individual library levels, materials with reservation value, such as rare books and specialized resources, will need to be transferred to the collaborative preservation library. Additionally, the development of policies and regulations related to material preservation seems necessary. Furthermore, when transferring materials to the collaborative preservation library in the future, it appears that criteria for material transfer will be needed, particularly concerning issues such as a decrease in usage rates for less frequently accessed materials. Subsequent research should consider conducting a survey on the collection saturation status of public libraries under local governments in order to assess the overall need for collection expansion in all public libraries within Chungcheongbuk-do

박윤서(중앙대학교 문헌정보학과) ; 남영준(중앙대학교 문헌정보학과) pp.47-67 https://doi.org/10.16981/kliss.55.1.202403.47
초록보기
초록

본 연구의 목적은 공공도서관 장서개발에 영향을 미치는 요인을 분석하기 위함이다. 이를 위해 공공도서관 사서를 대상으로 인식조사를 시행하여 장서개발정책과 수서 업무 환경, 참고정보원의 중요도 등을 물었다. 분석 결과, 공공도서관 사서 중 80% 이상이 장서개발정책의 필요성에 대해 인지하고 있었다. 또한, 수서 업무 중 다수의 사서들이 대출 현황과 관련된 사항들을 우선하여 업무에 적용하고 있었으며, 문학상/학술상 수상도서, 신문/잡지, 미디어, 각종 도서 관련 협회 등의 참고정보원의 중요도가 높은 것으로 나타났다

Abstract

This study attempted to analyze factors affecting public library collection development. To this end, a recognition survey was conducted on librarians in public libraries to ask about the collection development policy, the environment of the book, and the importance of the reference information. As a result of the analysis, more than 80% of public library librarians were aware of the necessity of the collection development policy. In addition, many librarians prioritized matters related to the status of loans and applied them to their work, and it was found that reference sources such as literature/academic award-winning books, newspapers/magazines, media, and various book-related associations were more important.

정영미(동의대학교 문헌정보학과) ; 이은주(동의대학교 문헌정보학과) pp.69-97 https://doi.org/10.16981/kliss.55.1.202403.69
초록보기
초록

사서의 직무수행 전문성과 미래지향적 역량 개발을 위해 국가적 차원에서 다양한 교육 프로그램을 기획․운영하는 것은 중요하다. 본 연구는 사서 전문교육훈련기관의 교육 프로그램으로 사서학습공동체의 도입 가능성을 검토하고 적절한 운영 방법을 제시하는 데 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 내용과 방법으로 연구를 진행하였다: 1) 관련 문헌 검토를 통해 사서학습공동체 개념, 운영 단계, 유형 등 학습공동체 운영에 관한 이론적 논의, 2) 시범 운영을 통한 사서학습공동체 운영 가능성 탐색 및 시사점 도출, 3) 사서학습공동체 운영 모델 및 지원 체계 제안. 본 연구는 시범 운영 과정에서 참여 관찰 및 참가자 의견수렴을 통해 사서학습공동체 운영 모델을 검토하여 시행 초기의 혼란을 최소화하고, 향후 프로그램의 성공적인 정착을 위한 운영 로드맵 및 지원체계를 함께 제시하였다. 향후 여러 해에 걸친 시행과 실증적 분석을 통해 본 연구에서 제시한 사서학습공동체 운영 모델을 더욱 정교하게 발전시킬 필요가 있다. 그렇지만 본 연구의 결과는 타 분야 전문직 교육훈련을 위한 학습공동체의 초기 운영 모델로도 유용할 것이다.

Abstract

It is important to plan and operate various training programs at the national level to develop librarians’ job performance expertise and future-oriented capabilities. The purpose of this study was to examine the possibility of introducing a librarian learning community as an training program at a professional education and training institution and to suggest an appropriate operation method. To this end, research was conducted using the following contents and methods: 1) theoretical discussion on program operation such as the concept, operation stages, and types of a librarian learning community through a review of related literature; 2) exploring the possibility of operating a librarian learning community through pilot operation and derivation of implications, 3) proposal of a librarian learning community operation model. This study reviewed the librarian learning community operating model through participant observation and participant opinion collection during the pilot operation process to minimize confusion in the early stages of implementation, and also presented an operational roadmap and support system for the uccessful establishment of the program in the future. There is a need to further develop the librarian learning community operating model presented in this study through implementation and empirical analysis over the next several years. However, the results of this study will also be useful as an initial operating model for a learning community for professional education and training in other fields.

전선구(부산대학교 문헌정보학과) ; 이용재(부산대학교 문헌정보학과) pp.99-122 https://doi.org/10.16981/kliss.55.1.202403.99
초록보기
초록

본 연구의 목적은 국내 대학도서관 발전계획을 분석하여 핵심 구성요소를 반영하고 있는지 점검하고 대학도서관발전계획 수립에 대한 개선방안을 모색하는 것이다. 이를 위해 외국 대학 및 도서관 평가 관련 연구를 통해 도출된 루브릭(Rubric) 평가기법을 활용하였다. 연구 대상은 QS 세계대학평가 및 THE 세계대학평가를 참고하여 국내 상위 15개 대학의 도서관을 선정하고, 발전계획의 핵심 구성요소를 얼마나 반영하고 있는지 평가하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 대학도서관 발전계획을 평가한 결과, 구성요소 중 ‘목적’, ‘목표’, ‘실행계획’의 내용을 대부분 반영하고 있었으나 ‘사명’, ‘비전’에 취약점이 나타났다. 둘째, 일부 사립대학 도서관은 핵심 구성요소를 모두 포함하여 선진국 수준의 전략적 계획 차원으로 나아가고 있었다. 셋째, ‘목적’을 대부분의 대학도서관에서 명시하고 있었지만, 형식적인 기술과 연계성으로 한계를 보였다. 종합적인 평가에서는 최고점 15점 중 양호 12곳, 미흡 3곳으로 국내 대학도서관들의 발전계획은 대체로 ‘양호’한 수준으로 나타났다. 이에 대한 개선방안으로 ‘발전계획 수립을 위한 테스크포스 구성’, ‘발전계획 공개 및 홍보’, ‘사서 대상 발전계획 교육 강화’를 제언하였다.

Abstract

The purpose of this study is to analyze domestic academic library evelopment plans, check whether key components are reflected, and seek ways to improve the establishment of academic library development plans. To this end, a rubric evaluation technique derived from research related to evaluation of foreign universities and libraries was used. The libraries of the top 15 domestic universities were selected by referring to the QS World University Evaluation and THE World University Evaluation as the subjects of the study, and how much the core components of the development plan were reflected were evaluated. The results of the study are as follows. First, as a result of evaluating the university library development plan, most of the contents of ‘purpose’, ‘goal’, and ‘action plan’ were reflected, but ulnerabilities were found in ‘mission’ and ‘vision’. Second, some private academic libraries were moving toward strategic planning at the level of advanced countries, including all of the core components. Third, although most academic libraries specified ‘purpose’, it showed limitations due to perfunctory description and connection. In the comprehensive evaluation, out of the highest score of 15, 12 were good and 3 were poor, indicating that the development plans of domestic academic libraries were generally at a ‘good’ level. As an improvement measure, it was suggested to form a task force for development plan establishment, to disclose and promote development plans, and to strengthen education on development plans for librarians.

나은엽(경북대학교 문헌정보학과) ; 나상오(경북대학교 문헌정보학과) ; 이종욱(경북대학교 문헌정보학과) pp.123-143 https://doi.org/10.16981/kliss.55.1.202403.123
초록보기
초록

본 연구에서는 최근 10년간 대학도서관 인력 현황 변화 양상을 분석하고 대학도서관 현장에 근무하는 사서들을 대상으로 인력 현황과 현재 적용되고 있는 대학도서관 인력 배치 기준에 대한 인식을 조사하였다. 인력 변화에 대한 분석은 2014년부터 2023년까지 10년간의 대학도서관 통계 데이터를 활용하였다. 인식 조사는 도서관 직원을 대상으로 온라인 설문을 실시하였고, 4년제 대학과 전문대학 도서관 소속 응답자 216명의 응답을 분석하였다. 인력 변화 분석 결과, 대규모 4년제 대학과 전문대학 도서관에서 평균 직원 수는 감소하였는데, 정규직은 감소하는 반면 비정규직은 증가하는 추세를 보였다. 설문조사 결과 이러한 원인을 학령인구 및 입학 정원의 감소, 대학의 예산 부족 및 구조 조정 등에서 찾을 수 있었다. 대학도서관 인력 배치 기준에 대한 4년제 대학, 전문대학 직원들의 인식은 대부분 부정적이었고 이에 대한 개선 방안으로는 기준 수의 상향 및 세분화, 정사서 및 정규직을 명시한 기준의 구체화, 기준 산출 항목의 수정, 기준 이행의 강제성 강화 등이 제시되었다. 본 연구의 결과는 대학도서관 인력 배치 현황에 대한 이해를 높이고 현장 사서들의 인식을 파악하여 향후 대학도서관 인력 배치 기준 개선을 위한 기초적인 자료로 활용할 수 있을 것이다.

Abstract

In this study, we analyzed the trends in staffing changes in academic libraries over the past ten years and surveyed staff working there to assess their perceptions of staffing levels and the current criteria for staffing allocation in academic libraries. We utilized statistical data from academic libraries to analyze staffing changes from 2014 to 2023. The survey was conducted through an online questionnaire targeting library staff, and responses from 216 respondents from 4-year universities and junior colleges were analyzed. The analysis of staffing changes revealed a decrease in the average number of employees in large 4-year universities and junior colleges, with a decrease in regular positions and an increase in non-regular positions. Survey results suggest causes such as declining school-age population and admissions quotas, budget shortages in universities, and structural adjustments. The perception of staff from 4-year universities and junior colleges regarding the criteria for staffing allocation was mainly negative, suggesting improvements such as increasing and refining criteria numbers, specifying standards for full-time librarians, clarifying criteria for compliance, and enhancing enforcement of standards. The results of this study can enhance understanding of staffing situations in cademic libraries and serve as fundamental data for improving staffing criteria in the future, based on an understanding of librarians’ perceptions on the ground.

조용완(대구가톨릭대학교 문헌정보학과) ; 구정화(한남대학교 문헌정보학과) pp.145-172 https://doi.org/10.16981/kliss.55.1.202403.145
초록보기
초록

본 연구의 목적은 한국을 포함한 주요 8개국의 학위논문의 법정납본과 관련된 자료들을 비교․분석하고, 그 결과를 바탕으로 국내 학위논문 법정납본 제도 개선에 관한 시사점을 도출하는데 있다. 연구목적 달성을 위해 본 연구에서는 주로 문헌연구 방법을 적용하였는데, 조사대상 국가의 학위논문 납본과 제출 등에 관련된 법규와 국가도서관 및 학술유통기관의 학위논문납본 실무과정과 지침, 주요 대학들의 학위논문 납본 실무 사례들을 비교․분석하였다. 분석결과를 토대로 주요 논점이 되는 사안을 도출하여, 개선안을 제시하였다. 국내 학위논문 법정납본 제도를 위해 법적인 측면에서는 도서관법과 고등교육법의 개정을, 실무측면에서는 KERIS의 학위논문 수집과 제공에 관한 법적 근거의 강화와 dCollection 시스템 운영의 개선과 더불어 전자학위논문 중심의 납본 등에 대해 제언하였다.

Abstract

The research aims to propose improvement to legal theses deposit system in S. Korea by conducting comparative analysis of legal theses deposit systems in eight other countries including the US, the UK, Canada, Australia, France, Taiwan, Japan and S. Korea. The research used documentary research method including literature review by collecting and analyzing the legal regulations, ordinances, practical processes, and guidelines related to thesis submissions at national libraries and academic institutional depositories, as well as practical cases of thesis submissions at major universities in each country. Based on the analysis results, the key issues are identified and discussed, and corresponding suggestions for solving the issues are presented. For the improvement of the legal theses deposits systems, the research recommends legal amendments to the Library Law and Higher Education Law. On the practical side, the research proposes strengthening the legal foundation for KERIS, in collecting and providing theses, improving the operation of the dCollection system, and proposing a submission method focused on electronic theses.

초록보기
초록

본 연구는 대학생 설문을 통해 Z세대가 일상적으로 협업을 하면서 어떻게 정보와 상호작용하는지 그 과정과 양상을 설명하였다. 본 연구는 특별히 급진적 변화 이론(Radical Change Theory)을 적용하여 대학생은 챌린지를 어떤 플랫폼으로 진행하며 어떤 정보행동을 보이는지, 또한 어떤 변화하는 관점을 적용하는지 알아보았다. 대학생들은 인스타그램과 네이버 블로그 등의 플랫폼을 주로 활용하여 챌린지에 참여하였다. 이론의 정보탐색 유형 가운데 첫 번째 유형인 정보탐색의 변화 측면에서는, 정보를 탐색하는 방식이 10여 년 전 디지털 시대가 도래할 때와는 사뭇 다르게 폭넓고 다양한 정보 행동이 관찰되었다. 정보원은 디지털화된 정보원뿐만 아니라 전통적인 정보원인 단행본이나 인적 정보원도 활발하게 활용하였다. 복합 매체의 정보 종류를 가장 많이 활용하였으며, 챌린지를 위해서는 자발적으로 협업을 진행하였다. 정보 행동의 유형2인 변화하는 관점 측면에서 정보획득과 지식확보를 위한 주요 동기가 챌린지를 참여하게 하였으며, 상호영향의식, 사회적 참여의식과 정서적 연계 등의 공동체 의식을 느끼는 것으로 나타났다.

Abstract

Through a survey of college students, this study explained the process and aspects of how Generation Z interacted with information while collaborating on a daily basis. Applying the Radical Change Theory, the study investigated the platforms through which university students engaged in challenges and their information behaviors. University students primarily participated in challenges using platforms such as Instagram and Naver Blog. In terms of changes in information seeking, which is the first type of information seeking in the theory, a wide and diverse range of information behaviors were observed, with the way of searching for information being quite different from when the digital age arrived 10 years ago. Information sources included not only digitalized ones but also traditional sources such as printed materials and personal contacts. The utilization of various media types was prominent, and collaborative efforts were voluntarily undertaken for challenges. In terms of changing perspectives, type 2 of information behavior, the main motivation for acquiring information and securing knowledge led to participation in the challenge. Participants exhibited a sense of community consciousness, including mutual influence awareness, social participation consciousness, and emotional connection.

노영희(건국대학교 문헌정보학과) ; 정영미(동의대학교 문헌정보학과) ; 손애경(글로벌사이버대학교 미디어콘텐츠창작학과) ; 장인호(대진대학교 문헌정보학과) ; 차현주(성균관대학교 문헌정보학과) pp.193-214 https://doi.org/10.16981/kliss.55.1.202403.193
초록보기
초록

본 연구에서는 국립중앙도서관에서의 매체 플랫폼 기반 자료의 수집 및 이를 적용하기 위한 방안을 제안하였다. 이를 위해 첫째, 국립중앙도서관을 포함한 국내 매체 플랫폼 기반 자료수집 현황 및 한계를 분석하였다. 둘째, 문헌조사를 통해 매체 플랫폼 기반의 디지털 콘텐츠 현황 및 유형을 조사하였다. 셋째, 해외 주요 도서관 사례에서 현재 국립중앙도서관 온라인 자료수집 지침에 포함되어 있지 않은 매체 플랫폼 기반의 자료 유형을 도출하고 해당 자료에 대한 정책을 검토하였다. 넷째, 연구결과를 기반으로 매체별 수집대상 및 범위 정의, 수집 방법 등 수집 개요(안)을 제시하였다. 다섯째, 수집 개요(안)을 적용하기 위한 다음의 방안을 제안하였다: 1) 매체 플랫폼 기반 자료수집의 명확한 법적 근거 마련이 요구된다, 2) 매체 플랫폼 기반 자료별 수집 지침 개발 및 제시가 필요하다, 3) 매체 플랫폼 기반 자료의수집 도구 개발 및 인프라 구축이 필요하다, 4) 매체 플랫폼 기반 자료수집을 위한 유관기관과의 연계를 위해 소셜 미디어 수집대상 기관의 수집 허락과, 실감콘텐츠 제작 및 서비스 기관과의 연계 협력이 필요하다, 5) 매체 플랫폼 기반 자료의 서비스 활성화를 위해 이용 활성화를 위한 접근성 제고, 실감콘텐츠 등 e-deposit 시스템의 콘텐츠 확장성 및 사용의 용이성 제고, 그리고 실감콘텐츠 재현 공간 첨단화가 요구된다.

Abstract

This study aimed to propose a method for collecting and applying media platform based materials at the National Library of Korea. Firstly, we analyzed the current status and limitations of data collection based on domestic media platforms, including the National Library of Korea. Secondly, a literature review method was used to investigate the current status and types of digital content based on media platforms. Thirdly, we identified the types of materials based on media platforms that are not currently included in the National Central Library’s online material collection guidelines through the examination of cases from major overseas libraries. Fourthly, after reviewing technical and legal elements such as the definition of collection targets and scope for each new media, and collection methods, we established collection criteria. Fifthly, based on the research results, the policies proposed in this study are as follows: 1) there is a need to establish a clear legal basis for the collection of media platform based materials; 2) the development and presentation of collection guidelines for media platform based materials is necessary; 3) the development of collection tools and infrastructure for media platform based materials is required; 4) for the collection of media platform based materials, it is necessary to obtain permission for collection from targeted social media organizations, and to cooperate in linkage with organizations that produce and service extended reality content; 5) for the service activation of media platform based materials, it is necessary to improve accessibility for the usage activation of these materials, to enhance the content extensibility and ease of use of the e-deposit system including extended reality content, and to advance and construct spaces for reproducing extended reality content.

김규환(인천대학교 문헌정보학과) pp.215-237 https://doi.org/10.16981/kliss.55.1.202403.215
초록보기
초록

본 연구는 영국, 독일, 캐나다, 일본, 중국, 호주 등 주요 국가의 운영 사례 조사를 토대로 연구 개체 및 PID 선정안과 PID 컨소시엄 구축 및 운영 전략을 제안하였다. 연구 개체 및 PID 선정 기준은 ‘연구생명주기’와 ‘PID 인프라 성숙도’ 2가지를 제시하였다. 2가지 선정 기준에 따른 연구 개체-PID 쌍은 초기 단계에는 ‘연구자-ORCID’, ‘출판물-DOI’, ‘데이터-DOI’, ‘기관-ROR’, ‘보조금-DOI’, ‘프로젝트-RAiD’를 고려하고 이후 단계에서는 PID 인프라 성숙도가 신흥 단계에 있는 다른 연구 개체와 PID로 확장해 나갈 것을 제안하였다. PID 컨소시엄 구축 및 운영 전략은 다양한 PID 이해관계자의 참여를 독려하고 국내․외 PID 기관과의 협력 네트워크를 구축하고 PID에 대한 인식 제고와 활용율 증대를 위한 교육 및 홍보 활동을 추진하고 정책적 지원과 재정적 안정성을 확보해야 함을 제안하였다. 이를 통해 국내 연구 개체들이 글로벌 차원에서 가시성과 접근성을 확보할 수 있는 기반을 마련할 수 있을 것으로 기대해 본다.

Abstract

This study proposes a selection plan for research entities and PIDs and a strategy for building and operating a PID consortium based on a survey of advanced cases of research entities and PID operations in major countries such as the United Kingdom, Germany, Canada, Japan, China, and Australia. The criteria for selecting research entities and PIDs are ‘research life cycle’ and ‘PID infrastructure maturity’. Based on the two selection criteria, it is proposed to prioritize research entity-PID pairs such as ‘Researcher-ORCID’, ‘Publication-DOI’, ‘Data-DOI’, ‘Institution-ROR’, ‘Grant-DOI’, and ‘Project-RAiD’ and expand to other research entities and PIDs in the emerging stage. The strategy for establishing and operating a PID consortium should encourage the participation of various PID takeholders, identify the latest trends through collaborative networks with domestic and international PID organizations, lead education and outreach activities to raise awareness and increase utilization of PID, and secure policy support and financial stability. This is expected to lay the foundation for domestic research entities to gain visibility and accessibility at the global level.

김주섭(전북대학교 문헌정보학과) ; 강봉숙(전북대학교 문헌정보학과) ; 김선태(전북대학교 문헌정보학과) pp.239-261 https://doi.org/10.16981/kliss.55.1.202403.239
초록보기
초록

ISNI는 범용적인 전거데이터를 통합할 수 있는 중계 식별자로서 학술연구자에 한정된 ORCID 대비 다양한 분야에 유연하게 적용할 수 있다는 장점이 있지만 국내의 경우 연구직 및 교육직의 발급이 압도적으로 많아 취지가 점점 퇴색되고 있다. 특히 해외의 경우 출판계의 적극적인 참여로 ISNI 발급이 활발하지만 국내의 경우 출판계를 통한 발급이 전무하다. 본 연구는 국내 출판계를 포함한 다양한 분야의 ISNI 발급 확대를 목적으로 설계되었다. 연구 목적을 달성하기 위하여 기존 ISNI-KOREA 컨소시엄 기관과 출판계 등 컨소시엄 확대 가능 기관의 담당자와 심층 인터뷰를 진행하였다. 인터뷰 결과 ISNI 활성화 방안으로 자체 제도 정비, 거버넌스 강화, 홍보 및 교육 그리고 시스템 연계 등 4가지 정책적 시사점을 도출하였다. 이러한 정책적 시사점을 해결하기 위한 4대 정책목표 및 12대 핵심과제를 중심으로 중장기 발전방안을 제안하였다. 본 연구는 ISNI-KOREA 컨소시엄을 운영하는 국립중앙도서관의 ISNI 활성화 관련 정책 개발에 도움이 될 것으로 판단된다.

Abstract

ISNI is a relay identifier that can integrate universal archival data and has the advantage of being flexibly applied to various fields compared to ORCID, which is limited to academic researchers, but in Korea, it is overwhelmingly issued to researchers and educators, and its purpose is gradually fading. In particular, overseas, ISNI issuance is active with the active participation of the publishing industry, but in Korea, there is no issuance through the publishing industry. This study was designed to expand the issuance of ISNIs to various fields including the Korean publishing industry. In order to achieve the research objectives, in-depth interviews were conducted with representatives of the existing ISNI-KOREA consortium organizations and potential consortium expansion organizations such as the publishing industry. As a result of the interviews, four policy implications were drawn as a way to revitalize ISNI: reorganizing its own system, strengthening governance, promotion and education, and system linkage. To address these policy implications, we proposed a mid- to long-term development plan centered on four policy goals and 12 key tasks. This study is expected to help the National Library of Korea, which operates the ISNI-KOREA consortium, develop policies related to ISNI activation.

안병군(한국과학기술정보연구원) ; 정영임(한국과학기술정보연구원) ; 황혜경(한국과학기술정보연구원) pp.263-288 https://doi.org/10.16981/kliss.55.1.202403.263
초록보기
초록

본 연구는 도서관자동화시스템에 대한 현황 분석을 기반으로 향후 개선 방향을 모색하는 것을 목적으로 한다. 연구에서는 KESLI와 KCUE 컨소시엄에 참여하는 기관의 담당 사서를 대상으로 설문을 진행함으로써 도서관자동화시스템의 현황과 만족도, 오픈소스 기반 도서관자동화시스템의 현황과 인식을 조사하였다. 연구 결과, 현재 도서관에서 사용하는 자동화시스템은 대부분 2000년대 혹은 2010년대에 외주도입 방식으로 개발되었으며, 도서관자동화시스템 전반에 대해서 50% 이상의 응답자가 만족 의견을 보였다. 전반적인 만족도는 개별 기능 만족도와 고객지원 서비스 만족도, 시스템의 구축 및 운영관리 만족도의 영향을 받는 것으로 확인되었다. 현재 도서관자동화시스템은 대부분 오픈소스 혹은 클라우드를 활용하지 않고 있었으나 향후 활용 의사가 높게 나타났으며, 특히 3년 이내에 도입하겠다는 답변도 40% 이상을 차지했다. 본 연구는 향후 오픈소스기반 도서관자동화시스템 구축을 위한 중요한 기초 자료가 될 것으로 기대된다.

Abstract

This study aims to analyze the current status of library automation systems and explore future directions for improvement. The study was conducted by surveying librarians at institutions participating in the KESLI and KCUE consortia to investigate the current status and satisfaction with library automation systems, and the current status and awareness of open source-based library automation systems. The study found that most automation systems currently in use in libraries were developed through outsourcing in the 2000s or 2010s, and that more than 50% of respondents were satisfied with the overall library automation system. Overall satisfaction was found to be influenced by satisfaction with the functionality, customer support services and construction and operational management of the system. Most current library automation systems are not based on open source software or cloud services, but the intention to use them in the future is high, with more than 40% of respondents saying they would use them within three years. This study is expected to serve as an important foundation for building an open source-based library automation system in the future.

한국도서관·정보학회지